Logo Vereniging van Vrienden van Modern Glas
                   
Home Over ons Nieuws Agenda Fjoezzz Activiteiten Aanmelden Contact Links Nationaal Glasmuseum
       
  Atelierbezoeken
   
    Archief atelierbezoeken
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
     
 
 

Fijn, licht en stil …

Verslag van het atelierbezoek aan Sylvie Vandenhoucke.
 
Het atelier van Sylvie is gevestigd in een voormalige remise en er staat nog steeds een oude stadsbus. De banken zijn eruit gehaald en staan nu in de remise opgesteld in de vorm van een zithoek, waar de atelierbezoekers een versnapering konden nuttigen en napraten. De ruimte is in tweeën gedeeld. Eén deel voor de bus en de zithoek en een deel voor haar atelier.
Voor Sylvie geen grote brandende glasovens, die maken haar teveel lawaai. Ook geen werk waar, na afkoeling, nog van alles aan afgewerkt moet worden. Pâte de verre is de techniek die zij gebruikt. Het is een oude glastechniek waarbij fijne glaskorrels vermengd worden met een bindmiddel. Wat zo gevormd wordt, kleeft of smelt samen, afhankelijk van de temperatuur in de oven.
Sylvie werkt met hele fijne glaskorrels, het is meer een poeder. “Ik hou van het vederlichte”, vertelt ze. Het duurt lang voor een werk af is. Urenlang duwt ze haar duim in het fijne glaspoeder. Ze ‘boetseert’ elk klein stukje apart. Voor de elementen de oven in gaan, prikt ze kleine gaatjes in de fragile vormen om ze na het bakproces op en over elkaar heen, één voor één, vast te spelden of te naaien op een doek of andere ondergrond. Heel minutieus gaat ze te werk. Door de reliëfvorming en door de aanwezige beweging ontstaat er onder haar handen een spel van licht en schaduw.

Sylvie heeft aanvankelijk aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen beeldhouwen / edelsmeden gestudeerd. Ze leerde met glas werken via een tussenstop bij het IKA te Mechelen, om uiteindelijk haar Masters’ Degree aan de Royal College of Art te Londen te behalen. In haar vroege werk, de delicate ‘bekers’, combineert ze zeer fijn metaalwerk met pâte de verre.
Minutieus heeft ze ook onderzoek gedaan om het pâte de verre te kleuren door toevoeging van bijvoorbeeld metaaloxiden. “Wat met keramiek kan, moet in zekere mate met pâte de verre ook kunnen”, verklaart ze. Zo heeft ze heel wat plaatjes pâte de verre gemaakt in diverse kleuren en schakeringen door een beetje meer of minder metaaloxide toe te voegen. Alles bij elkaar een onderzoek van vier jaar. “Je moet begrijpen wat je doet, dus onderzoeken”, legt ze uit, “Kleur heeft in mijn werkproces meer dan enkel een optische functie. Bijgevolg kunnen sommige werken enkel in één bepaalde kleur gemaakt worden, doordat het (chemische) proces deel is van de ontwikkeling van een bepaalde vorm”.
Sylvie werkt momenteel aan twee nieuwe installaties die begin augustus 2016, samen met 6 andere glaskunstenaars, zullen worden tentoongesteld in Salisbury Cathedral, de mooiste, gotische kathedraal van Engeland.
 
We hebben zeer van dit atelierbezoek genoten,
Renée Jansen-Schulz, foto's: ted jansen