Logo Vereniging van Vrienden van Modern Glas
                   
Home Over ons Nieuws Agenda Fjoezzz Activiteiten Aanmelden Contact Links Nationaal Glasmuseum
       
  Atelierbezoeken
   
    Archief atelierbezoeken
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
     
 
 

Glas, maar toch geen glas

Verslag atelierbezoek aan Geir Nustad
 
Geir is geboren in Noorwegen, in de stad Tromso. Veel van zijn werken zijn terug te voeren naar zijn jeugd, zijn moederland, het land van bergen, rotsen, de donkere poolnacht, sneeuw, dat het licht reflecteert, etc. Al vroeg raakte hij gefascineerd door het materiaal glas. Hij begon in een fabriek met glasblazen en leerde er de diverse glassoorten kennen en de diverse mogelijkheden om het glas te bewerken. Meerdere stages in diverse landen volgden om het werken met glas goed onder de knie te krijgen en bovendien op zoek naar minder fabrieksmatig werken. Zo kwam hij uiteindelijk op de Rietveld terecht. Vakmanschap blijft belangrijk voor hem, zo kan hij bereiken wat hij wil. “Glas ontwikkelt zich onder je handen terwijl je bezig bent. Het materiaal heeft vele mogelijkheden, qua vormen, kleur, en je kunt de “huid” op verschillende manieren bewerken”, zo vertelt Geir. Aanvankelijk experimenteerde hij dus veel, maar weet nu hoe het moet en kan. Hij leerde om op zichzelf te vertrouwen om te doen wat hij wilde doen. Hij gaat gecontroleerd te werk, hoewel “I still likes the element of surprise”. In zijn serie ‘Stones’ gaan we terug naar zijn kindertijd, naar de stenen waarmee hij buiten huisjes bouwde op het pad bij zijn ouderlijk huis. De buitenkant lijkt nog nauwelijks op glas, ze zijn donker, zwart en ruw, “Glas maar toch geen glas”, verwoordt hij het. “hangend worden het als donkere wolken boven je hoofd”. In zijn jongste werken ‘breekt’ hij
de stenen open en verschijnt er kleur, schittering: “de verrassing, de schoonheid, zit van binnen”. Zelfs de traditie komt om de hoek kijken in de vorm van italiaans aandoende, spiraliserende in elkaar gedraaide draden gekleurd glas. Geir werkt in fasen. Eerst zijn er de tekeningen, daarna worden ter voorbereiding op het blazen onder andere de mallen gemaakt. Vervolgens worden de objecten achter elkaar geblazen. Hij houdt ervan om aan verschillende objecten tegelijk te werken en daagt graag het glas uit.

 
We hebben zeer van dit atelierbezoek genoten,
Renée Jansen-Schulz