De sculpturen van Jehoshua Rozenman (1955) zijn anders dan ze op het eerste gezicht lijken. Hoewel ze robuust en monumentaal ogen, zijn ze opgebouwd uit kwetsbaar glas. En ze hebben iets raadselachtigs; ze doen denken aan onmogelijke, geheimzinnige gebouwen uit een andere dimensie. Binnen dit spanningsveld van fantasie en werkelijkheid vinden Jehoshua Rozenman en M.C. Escher elkaar. Recentelijk heeft Rozenman zijn kunstenaarspraktijk verbreedt door AI (Artificial Intelligence) te omarmen. Deze technologie ziet hij als een assistent en een middel dat hem verder helpt om zijn visie te concretiseren. De tentoonstelling Out of the Box laat dit proces én de resultaten zien. Escher in Het Paleis combineert deze zomer voor het eerst de tweedimensionale wereld van Escher met het twee- en driedimensionale werk van Rozenman.
Het project Out of the Box is voor Rozenman als een onbekende koffer die hij in de kelder van zijn atelier vindt. De diversiteit aan archiefstukken blijkt een onuitputtelijke inspiratiebron voor zijn sculpturen en AI prints. Speciaal voor de tentoonstelling schreef politicus en schrijver Boris Dittrich een kort verhaal over de koffer en de inspiratie die het verbeeldt.